Att se människor och samhället. Det är Elisabeth Ohlsons Wallins specialitet och kännetecknar hela hennes gärning. På samma självklara sätt som hon lockar fram det bästa och unika hos varje människa i sitt porträttfoto, särskådar hon samhällets brister och orättvisor i sina konstnärliga och satiriska verk.

Det handlar om att låta människor vara sig själva och att stå upp för ett samhälle som respekterar mänskliga rättigheter. Så använder Elisabeth Ohlson Wallin sin kameralins, sin förmåga att se, i kampen för en bättre värld.

Våren 2017 debuterar hon som regissör, när Strindbergs Intima Teater sätter upp Kung Kristina Alexander– en föreställning där film och foto möter teater. Kung Kristina Alexander gestaltas av Aleksa Lundberg, och genom Elisabeth Ohlson Wallins kameralins får vi ta del av nutida transpersoners kamp och liv.

Elisabeth Ohlson Wallin är född 1961 och började arbeta som dagstidningsfotograf 1980. Hennes konstnärliga genombrott skedde med fotoutställningen Ecce Homo 1998. Den visade Jesus i sällskap med hbtq-personer och väckte mycket starka känslor. 

Vernissagen tog plats i Uppsala Domkyrka, vilket resulterade i bombhot och att Påven ställde in en planerad audiens för Sveriges dåvarande ärkebiskop K-G Hammar. Ecce Homo turnerade i Sverige och i Europa under två år. På många platser förekom upplopp, demonstrationer och mordhot.

I sitt konstnärskap arbetar Elisabeth oftast med en dokumentär tradition i botten. Sedan adderas fiction till bilderna. Modellerna regisseras och arrangeras minutiöst, så att budskapet ska gå fram. Elisabeths stora inspirationskälla finns i gamla bibliska målningar av Caravaggio och Artemesia Gentileschis. Dessa barockens mästare inspirerade till utställningen In Hate We Trust från 2007.

Att synliggöra orättvisor och när något är fel för den enskilda människan går som en röd tråd genom Ohlson Wallins bilder. 2010 åkte hon till Jerusalem och skapade 15 bilder som visade hbtq-personers kärlek i staden Jerusalem. Utställningen premiärvisades på Världskulturmuseet i Göteborg, men först efter att museiledningen hade tagit bort en bild som visade tre homosexuella muslimer be. Världskulturmuseet var rädda för en terrorattack och lät alla besökare passera en säkerhetskontroll.

Ett annat omtalat verk av Elisabeth Ohlson Wallin kom 2012 och visar Kung Carl-Gustaf med sina manliga vänner som äter pizza på Camilla Henemarks nakna kropp. Bredvid syns en skurande Drottning Silvia som försöker få bort ett hakkors i parketten. Drottningen anmälde flera tidningar som publicerade bilden. Det blev en stor debatt om hur långt satir får gå. Efter detta tumult gav Elisabeth ut en dokumentär fotobok om Sverige. 

Våren 2017 debuterar Elisabeth Ohlson Wallin som regissör, när Strindbergs Intima Teater sätter upp föreställningen Kung Kristina. Den handlar om drottningen som egentligen var kung och rätten till sitt eget liv. Pjäsen bjuder på ett visuellt sceniskt verk. 

Kung Kristina gestaltas av Aleksa Lundberg, och genom Elisabeth Ohlson Wallins kameralins får vi ta del av nutida transpersoners kamp och liv. Film och foto möter teater.

Elisabeth arbetar även med kommersiellt och redaktionellt foto. Hon har specialiserat sig på att ta starka porträtt och har uppdrag för bokförlag, tidningar, företag och organisationer.